هشت نکته برای غلبه بر چالش کاهش وزن

هشت نکته برای غلبه بر چالش کاهش وزنتغییر سبک زندگی تان، یعنی چیزی که در نهایت کاهش وزن در گرو آن است، شاهکاری است که ساده به دست نمی آید. تمامی روزها، ماه ها و سال هایی که کم و بیش، با همین روش ثابت و مشخص فعلی زندگی و تغذیه کرده اید را در نظر بیاورید. پس در مسیر شکل دادن به یک سری عادات جدید و سالم تر، موانع چندی وجود دارند که گذشتن از آنها تلاش و پشتکار بسیار زیادی می طلبد و موفقیت در نهایت، احساس فوق العاده ای به شما خواهد بخشید.

در واقع، با توجه به آمار به دست آمده، ۸۸ درصد مردم برای کاهش اضافه وزن خود، حداقل به یک سد محکم برخورد خواهند کرد، و این عدد برای کاهش تنها ۵ کیلوگرم به طور میانگین برابر با سه سد جدی و محکم است. اگر شما می خواهید که بیشتر از ۵ کیلوگرم از وزن خود را کم کنید انتظار موانع بیشتری را نیز باید داشته باشید. هدف از گفتن این حرف ها دلسرد کردن شما نیست، بلکه فهمیدن این نکته لازم و ضروری است، که در فرآیند کاهش وزن، اگر دیدید که وزن شما در نقطه ای ثابت شد و یا اینکه دوباره شروع به اضافه شدن کرد، نه تنها ایرادی ندارد بلکه از ابتدا باید انتظار آن را داشته باشید.

دانشی که در ادامه مقاله با شما در میان خواهیم گذاشت، گرچه چالش کاهش وزن را سرگرم کننده یا راحت نخواهد کرد، اما کمک خواهد کرد تا راه مورد علاقه خودتان را پیدا کنید تا تکانی به خودتان داده و عددی که ترازو نشان می دهد را همچنان در یک روند نزولی نگاه دارید.

یک ورزش یا فعالیت بدنی جدید را امتحان کنید
بدن انسان قادر است تا توانایی های عجیب و غریبی از خودش نشان دهد، و گاهی اوقات این طور به نظر می رسد که این توانایی ها شامل تلاش برای خنثی کردن برنامه کاهش وزن شما نیز می شود. هر چه شما بیشتر و بیشتر یک فعالیت ورزشی را انجام می دهید، بدن شما بیشتر با آن انطباق پیدا می کند و این به آن معنی است که شما با انجام همان فعالیت، میزان کالری کمتری خواهید سوزاند. در این مواقع، رفتن به یک کلاس ورزشی متفاوت، یا انجام یک فعالیت ورزشی جدید که به همان میزان سابق کالری مصرف کند، راه چاره این مشکل است. علاوه بر این، انجام یک فعالیت ورزشی جدید می تواند هیجان انگیز بوده و ذهن شما را از اینکه "وای برای کاهش وزن چقدر دارم سختی می کشم"، منحرف کند. این تغییر می تواند، در این حد که یک مسیر جدید برای پیاده روی روزانه تان انتخاب کنید، جزیی باشد.

با یک دوست صحبت کنید
هنگامی که به این مکث ها در فرآیند کاهش وزن می رسیم، مهمترین چیز این است که مطمئن شویم این گیر کوچک تبدیل به یک سکته بزرگ نخواهد شد و باعث نخواهد شد که ما روند خود را متوقف کنیم. اگر در مورد برنامه کاهش وزن تان دلسرد شده اید، صحبت کردن با یک دوست خوب را امتحان کنید. بر مبنای تحقیقات انجام شده، بیرون ریختن، احساس ناامیدی، ترس ها یا نگرانی ها عملاً از سنگینی بار آنها کم می کند. پس بروید و یک دریچه باز کرده و خودتان را خالی کنید، ممکن است کمک کند تا همچنان به روند کاهش وزن خودتان ادامه دهید.

یک هدف کوچک تعیین کنید
مشکل تعیین یک هدف برای کاهش وزن این است که اصولاً شما هیچ کنترل مستقیمی بر روی وزن خودتان ندارید. البته که یک رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی باید بر روی وزن شما تاثیر بگذارد، اما بعضی اوقات هم نمی گذارد، که بسیار ناامید کننده است. اگر روند کاهش وزن تان متوقف شده است، برای خودتان یک هدف کوچک تعیین کرده و سعی کنید به آن برسید. مانند افزایش تعداد دفعات انجام یک حرکت ورزشی، یا افزایش زمان فعالیت ورزشی ای که انجام می دهید، یا افزایش تعداد وعده هایی که برای خود غذای رژیمی می پزید و یا آنکه آنرا با خود به سر کار می برید. از آنجاییکه موفقیت یا عدم موفقیت در این موارد، مستقیماً در اختیار خودتان است، دست یابی به آنها ساده تر است و مطمئناً پاداش خوبی نیز در انتظار شما خواهد بود.

رژیم وزن کشی بگیرید
اگر شما هر روز خودتان را وزن می کنید، خیلی بیشتر مستعد مشاهده توقف در فرآیند کاهش وزن و یا اندک افزایش گاه و بیگاه وزن تان هستید. اگر می بینید که وزن تان ثابت مانده، یکی دو هفته از ترازو فاصله بگیرید. برنامه تمرینی و غذایی خودتان را رها نکنید، بلکه سعی کنید روی نکاتی مانند، راحتی بالا رفتن از پله ها یا سایز لباس های خودتان تمرکز کنید تا مشاهده کنید که در واقع در حال پیشرفت هستید.

برای خود یک چالش تعریف کنید
همانگونه که پیشتر گفتیم، برای کاهش وزن به مقدار بسیار زیاد و در نتیجه یک فرآیند کاهش وزن طولانی، باید فعالیت های جدید زیادی را امتحان کرده و بارها و بارها تکانی به خودتان بدهید، تا بتوانید بر غول اضافه وزن غلبه کنید. اگر شخصیتی رقابتی دارید، چرا برای خودتان یک چالش جدید تعریف نمی کنید؟ مانند اینکه برای یک هفته گیاهخواری کنید، یا برای اولین بار بتوانید ۵ کیلومتر بدوید و یا یاد گرفتن شنا؟

غذاهای جدید را امتحان کنید
از غذاهای رژیمی و سالمی که برای ماه ها خورده اید خسته شده اید؟ یک غذای جدید را امتحان کنید، ساده ترین راه این است که به نزدیک ترین بازار تره بار یا هفتگی، که کشاورزان خودشان محصولاتشان را در آن عرضه می کنند سری بزنید. مطمئن باشید هرکدام از آنها دستور پخت چندین غذا با استفاده از محصولی که تولید می کنند را در چنته دارند. یا اینکه می توانید در یک کلاس آشپزی پخت غذاهای رژیمی ثبت نام کنید. در هرصورت این دستور پخت ها را به خانه آورده و برای خودتان سور و ساتی برپا کنید.

خانواده خود را متحد کنید
غلبه بر هر چالشی، با در اختیار داشتن نیروی پشتیبانی بسیار ساده تر است. با هر کسی که زندگی می کنید، والدین، همسر، فرزندان یا هم اتاقی، نزدیکان تان را در تلاش برای رسیدن به یک زندگی سالم با خود متحد کنید. از آنها دعوت کنید تا برای پیاده روی به شما بپیوندند، یا با هم غذاهای سالم را پخته و مصرف کنید. ممکن است همیشه شما را همراهی نکنند، اما به تدریج تلاش های شما در سفر کاهش وزن را درک خواهند کرد و شاید کمک کند تا خود آنها نیز عادت های زندگی سالم خودشان را پیدا کنند.


برای فیت (سالم و تندرست) زیستن، با فیت زی همراه باشید.