آیا بیش از حد سریع غذا می خورید؟

تا به حال شده است که پس از غذا خوردن ببینید که دیگران تازه نصف غذای خود را خورده اند؟ اگر پاسخ مثبت است پس شما بیش از حد، سریع غذا می خورید. سریع غذا خوردن تنها روشی برای دست و پا چلفتی جلوه کردن با خیره شدن به بشقاب خالی خودتان نیست در حالی که دیگران هنوز در حال غذا خوردن هستند، بلکه می تواند تمامی تلاش های شما برای کمتر غذا خوردن و کاهش وزن را نقش بر آب کند. چه چیزی از آن هم بدتر است، اینکه تمایل داشته باشید آنقدر غذا بخورید تا احساس کنید کاملاً سیر شده اید، عواقب این یکی واقعاً بدتر هستند.

پژوهشگران در یک مطالعه که در مجله پزشکی بریتانیا (British Medical Journal) منتشر شده است دریافتند که هر دو روش، غذا خوردن تا زمانی که احساس سیری کامل کنید و به سرعت غذا خوردن، می توانند به افزایش وزن کمک کنند. اما انجام هر دو کار با هم و اثر ترکیبی آنها، بر میزان کالری ای که مصرف می کنید، وزن و BMI تاثیر منفی بسیار زیادی خواهد داشت. یک مطالعه دیگر نشان داده است که به سرعت غذا خوردن، با نرخ بالاتر اختلال متابولیک (سوخت و ساز) ارتباط مستقیم دارد. به طور خلاصه، اثرات منفی این عادت آنقدر زیاد هست که با جارو کردن زیر قالیچه پنهان نخواهد شد.

چه میزان سرعت بیش از حد سریع است؟ بر اساس یافته ها به طور کلی حدود 20 دقیقه طول می کشد تا بدن شما احساس سیری کند. بنابراین اگر شما وعده غذایی خود را در کمتر از 20 دقیقه تمام کنید، احتمالا بدون اینکه بتوانید بفهمید، پرخوری کرده اید. دانشمندان بر این باورند که هنگام غذا خوردن، هورمون های روده که در دستگاه گوارش ترشح شده اند، سیگنالی به مغز ارسال می کنند که به معنی سیر شدن و دست از غذا کشیدن است، فرآیند ترشح این هورمون ها و دریافت این سیگنال در مغز حداقل 20 دقیقه طول می کشد. به این دلیل است که به سرعت غذا خوردن و تکیه کردن به این سیگنال برای اینکه چه هنگام باید دست از غذا خوردن بکشیم به شدت مضر خواهد بود، و به جای آن بهتر است نسبت معینی از غذا را تعیین کرده و به خوردن همان مقدار بسنده کنیم.

آیا آماده اید تا روش سریع خوردن خود را اصلاح کنید؟ خوب برای شروع چند حقه کوچک هست که می توانید از آنها استفاده کنید.


قاشق یا چنگال خود را بین هر لقمه ای که می خورید، پایین بگذارید. ممکن است فکر کنید این رفتار جنون آمیز به نظر خواهد رسید اما هنگامی که سریع غذا می خوریم معمولاً به محض اینکه لقمه ای را دهان خود قرار دادیم لقمه بعدی را بر می داریم. به جای آن، پس از برداشتن یک لقمه، چنگال یا قاشق خود را پایین بگذارید، لقمه خود را کاملاً جویده و ببلعید و سپس برای برداشتن لقمه بعدی آنها را بردارید.
آب بنوشید. نوشین جرعه های آب بین هر لقمه راه ساده دیگری است برای اینکه خودتان را مجبور به جویدن و بلعیدن کامل آن لقمه کنید.
خودتان را برای برداشتن لقمه های کوچکتر به چالش بطلبید. اگر سریع غذا خوردن شما در نتیجه پایین دادن یک وعده غذایی کامل تنها در چند لقمه است، خود را مجبور کنید تا لقمه های کوچکتری بردارید، کار خیلی سختی نخواهد بود احتمالا می توانید. ممکن است در ابتدا از این رفتار آگاهانه احساس حماقت کنید، اما در طول زمان عادت خواهید کرد تا لقمه های بیشتری، اما با یک حجم قابل قبول بردارید.
مقدار غذای کمتری در دسترس خود قرار دهید. اصولاً، هنگام شروع فرآیند کاهش وزن، زیاد نباید به احساس خودتان در مورد سیر شدن یا نشدن تکیه کنید، ممکن شما بدن خود را به وعده های غذایی پرحجم یا غذاهای بسیار شیرین عادت داده باشید. در این صورت، وعده غذایی که فراهم می کنید را با وسواس زیاد اندازه بگیرید، آنگاه احتمالاٌ نخواهید توانست بیشتر از میزانی که قصد دارید بخورید، چون غذایی در کار نخواهد بود.
تمرین غذا خوردن با تمرکز و توجه. تمرین غذا خوردن با تمرکز یک راه عالی است تا به خودتان بیاموزید از یک وعده غذای خود با تمامی حواس، لذت ببرید. در نتیجه، نه تنها خودتان را به آهسته تر خوردن عادت خواهید داد، بلکه به طور کامل عطر و طعم غذای خود را احساس کرده و از آن لذت خواهید برد.
حذف عوامل حواس پرتی. غذا خوردن در مقابل کامپیوتر، تلویزیون یا گوشی های هوشمند یکی از ساده ترین راه ها برای خوردن یک وعده غذایی کامل است درحالیکه به سختی متوجه باشید که چه می خورید. فقط برای یک هفته، سعی نمایید تمام عوامل حواس پرتی را هنگام صرف غذا از خودتان دور کنید، و ببینید که چه تاثیری بر سرعت غذا خوردن شما خواهد داشت.
فضای غذاخوری خود را دلنشین و آرامش بخش کنید. اگر شما هنگام غذا خوردن، احساس عجله، تنش یا احساسات عاطفی شدید (حتی به صورت ناخودآگاه) داشته باشید، ممکن است وعده غذایی خود را بسیار با عجله به اتمام برسانید. اگر هنگام صرف غذا احساس بی قراری می کنید، سعی کنید از طریق نور پردازی، پخش موسیقی آرام بخش، یا نفس کشیدن عمیق، قبل از شروع به خوردن، خود را آرام کنید.


به ما اطمینان کنید، با انجام این کارها و غذا خوردن با سرعت و حجم مناسب، کاهش یا کنترل وزن، کار بسیار ساده تری خواهد بود.