هفت روش برای داشتن هفته ای فوق العاده

Someone notes something.پس از تعطیلات آخر هفته، صبح شنبه در حال آمدن است و از همین الان ترس از تمام کارهایی که باید انجام شوند، شما را فرا گرفته است؟ به جای ترسیدن، بهتر است که آماده شوید، در این مقاله، برای اینکه صبح شنبه سرحال و پر انرژی از خواب بیدار شده و این حس و حال خوب و مثبت را برای تمام هفته حفظ کنید، چند راهنمایی کوچک برای شما خواهیم داشت.

۱- برای هفته خود برنامه ریزی داشته باشید

به جای قبول کردن تعهدات پیش بینی نشده و یا پرداختن به درخواست های آخرین لحظه ای دیگران، چند دقیقه وقت اختصاص داده و اهدافی برای هفته پیش رو تعیین کنید. راجع به هر چیزی که در هر قسمت از زندگی اتان باید انجام دهید فکر کنید ( وظایفی که به عنوان والدین، فرزند، خواهر یا برادر، همکار، کارمند یا غیره برعهده دارید.) و تصمیم بگیرید که مهمترین کارهایی که در هفته پیش رو باید انجام دهید، کدامند. برای مثال، هدف شما ممکن است خوردن غذای خانگی در طول هفته باشد، آماده کردن یک پروژه برای شرکت، یا ترتیب دادن یک مهمانی تولد شگفت انگیز برای شریک زندگی تان.

۲- برای موفقیت زمان بندی کنید

به تقویم نگاهی انداخته و فهرستی از کارهایی که در طول این هفته باید انجام شوند، تهیه کنید. آنها را بر حسب اولویت مرتب کرده و مهلت زمانی انجام هر کدام را تعیین کنید. سپس با توجه به لیست کارها برای تک تک روزهای هفته خود، برنامه کاری روزانه بنویسید. در ضمن گنجاندن برنامه تمرین ورزشی را در فهرست کارهای روزانه تان فراموش نکنید. فهرست کردن جزیی ترین کارها می تواند مانع از فراموش شدن یا به تعویق افتادن آنها شود، کارهایی مانند جدا کردن لباس های بدون استفاده برای فرستادن به موسسات خیریه، یا کمک کردن به فرزندانتان برای مرتب کردن اتاق هایشان.

۳- کمک بگیرید

پس از اینکه حجم کارهایی که در هفته آینده بر عهده خواهید داشت مشخص شد، درخواست کمک کنید! به جای اینکه پیشاپیش از لیست بلند بالای کارهای هفتگی خود در رنج و عذاب باشید، با نگاهی سخت گیرانه به توانایی های خودتان، با خودتان صادق باشید، و ببینید که در کدام کارها نیاز به کمک خواهید داشت. برای برخی از کارها مانند رساندن بچه ها به مدرسه یا کلاس ها، یا نگهداری از آنها می توانید از همسرتان یا یک دوست کمک بخواهید، و یا اینکه در کارهای خانه از کمک بچه ها استفاده کنید. برای کمک خواستن، منظور خود را واضح و روشن بیان کنید، برای مثال بگویید؛ "لطفاً ظرف های تمیز را از ماشین ظرفشویی بیرون بیاور و ظرف های کثیف را در آن قرار بده" به جای آنکه بگویید؛ "خانه خیلی به هم ریخته است، لطفاً کمکم کن تا تمیزش کنم" و سعی کنید نسبت به کمک کردن دیگران، خیلی نگاه انتقادی و سخت گیرانه نداشته باشید. فرزند چهار ساله شما ممکن است نظرش در مورد نحوه تا کردن لباس هایش با شما متفاوت باشد، اما فراموش نکنید در نهایت انجام شدن کارها است که اهمیت دارد نه عالی و بی نقص بودن آنها.

۴- وعده های غذایی خود را از قبل آماده کنید

خواه تصمیم داشته باشید همه چیز را از قبل آماده کنید، یا اینکه برنامه داشته باشید در طول هفته دفعات کمی برای خرید به بازار بروید، برنامه ریزی قبلی برای وعده های غذایی در طول هفته، باعث خواهد شد تا بتوانید هم در وقت، هم در هزینه و هم در میزان کالری مصرفی صرفه جویی کنید. اگر شروع به درست کردن غذاها در تعطیلات آخر هفته برای هفته بعد کردید، سعی کنید غذاهایی که وقت بیشتری خواهند گرفت، را از قبل آماده کنید.

۵- قورباغه را قورت بده

ما اغلب در مورد ایده ی نخست انجام دادن بدترین کارها در لیست کارهای روزانه می شنویم، تا به این ترتیب بقیه کارها که ساده تر هستند، در سرازیری قرار بگیرند. (کتاب "قورباغه را قورت بده" اثر برایان تریسی). همین روش را می توان برای برنامه کارهای هفتگی نیز استفاده کرد. کدام کار است که اگر انجام شود شما احساس خواهید کرد که به دستاورد بزرگی در هفته پیش رو دست یافته اید؟ یک زمان محدود 30 دقیقه تا یک ساعت در نظر بگیرید و آن کار را انجام دهید. این کار می تواند، خالی کردن صندوق پست الکترونیک تان، زنگ زدن به مادرتان و یا تمیز کردن کشوی خرت و پرت ها باشد. کاری را انتخاب کنید که مدت زمانی طولانی در انتهای لیست کارهای هفتگی تان باقیمانده و شما هیچگاه فرصت انجامش را پیدا نکرده اید، مطمئناً انجام آن کار و پایان یافتنش احساس بسیار خوبی خواهد داشت.

۶- وقتی را برای انجام تمرینات ورزشی اختصاص دهید

هنگامی که تعطیلات آخر هفته در حال تمام شدن است، وقت ایده آلی است تا یک برنامه ورزشی اضافی ترتیب دهید. ورزش (مخصوصاً بیرون از خانه) راه فوق العاده ای برای افزایش روحیه و از بین بردن استرس و اضطراب است. می توانید همه اعضای خانواده را برای یک پیاده روی با خود همراه کنید و یا به ورزش های فصلی مانند شنا در تابستان و اسکی در زمستان بپردازید.

۷- کمی بخوابید.

خواب تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامتی فیزیکی و روانی شما دارد. استراحت خوب و کامل، حل مسائل را برای شما ساده تر کرده و کمک می کند تا تمرکز بیشتری بر روی کارهای هفتگی داشته باشید. کمبود خواب با افزایش انواع خطرات سلامتی مرتبط است و می تواند باعث اضافه وزن شود. بی خوابی همچنین در ابتلا به افسردگی، نوسانات خلقی و فقدان انگیزه نقش دارد.(بله، مشکل شنبه های شما ممکن است ربطی به حجم کارهای شما نداشته باشد)
در تعطیلات آخر هفته، سعی کنید تا جایی که ممکن است ساعت بیدار شدن خودتان را نزدیک به ساعت معمولی که در طول هفته بیدار می شوید نگاه دارید و مطمئن شوید که خواب کافی (7 تا 8 ساعت در شب) خواهید داشت.

نویسنده: کلی برایان

با فیت زی، فیت (سالم و تندرست) زندگی کنید.