برای سلامتی پیاده روی کنید

صبح از خواب بیدار می شوید، چیزی خورده، چند قدم تا اتومبیل تان پیاده رفته، بعد سرکار می روید، چند قدم تا محل کارتان پیاده می روید، نشسته و کار را شروع می کنید. انتهای روز دوباره با اتومبیل تان به خانه باز می گردید و چندقدم تا درب پیاده رفته و پشت میز شام می نشینید و روزتان را با نشستن جلوی تلویزیون به پایان می رسانید. اگر سبک زندگی تان بر این منوال باشد، چاق شدن و اضافه وزن بدیهی است. برای کاهش وزن باید تمرینات ورزشی بیشتری انجام دهید.

 سوالی که اینجا بوجود می آید این است که چطور و چه زمانی کدام تمرین ورزشی را انجام دهیم؟ اگر شما هم مثل من باشید، ایده دویدن چندان برایتان جذاب نیست. ضمن اینکه دویدن در سطوح سخت هم برای زانوها خوب نیست. شرکت در سایر رشته های ورزشی گزینه دیگری است که البته همواره میسر نیست یا شاید شما از نوع آدم های ورزشکار نباشید.

اما ورزشی وجود دارد که تمام افراد چه ورزشکار چه غیرورزشکار، پیر و جوان می توانند آن را انجام دهند: پیاده روی. یک یا دوبار در روز پیاده روی و قدم زدن در هوای تازه تاثیر شگفت آوری بر بدن گذاشته و علاوه بر کنترل وزن بدن برای سلامت کلی بدن نیز مفید است. میزان پیاده روی چقدر است؟ به شخصه دوست دارم که هر روز 45 دقیقه تا 1 ساعت پیاده روی کنم. در صورت امکان تند پیاده روی کرده تا بدنتان عرق کند، در اینصورت است که کار مفیدی انجام داده اید. چند سال پیش در محله ای زندگی می کردم که باید خیابان تپه ای را برای رسیدن به دفتر پست طی می کردم. هر روز پیاده رفتن و برگشتن به دفتر پست ورزش روزانه ساده ای برای من شد. دور و برتان دنبال یک تپه بگردید.
پیاده روی خیلی ساده است اما مشکل پیدا کردن زمان (وقت) برای پیاده روی است.
برای انجام این برنامه باید ساعاتی از صبح و عصر را به ورزش اختصاص دهید، خوب آیا می توانید پیاده روی کنید؟ کارهایی هستند که در طول روز در حال رانندگی یا استفاده از وسایل حمل و نقل انجام می دهید. با اتومبیل به بانک، دفتر پست یا خرید می روید. بجای استفاده از اتومبیل شخصی چرا پیاده روی نمی کنید؟ حتی اگر محل کارتان دور نباشد می توانید تا آنجا پیاده بروید. علاوه بر اینکه استفاده نکردن از وسایل نقلیه غیرضروری یک اصل اکولوژیکی بنفع محیط زیست است، برای شخص شما نیز مفید است. اگر نمی توانید پیاده روی را جزو کارهای معمول تان قرار دهید آنوقت باید زمانی از روز را فقط به پیاده روی اختصاص دهید. ضرب المثل قدیمی هست که می گوید:« اندکی (یک ثانیه) بعد از ناهار استراحت کن و یک مایل بعد از شام راه برو.» می توانید بعد از صرف شام پیاده روی کنید. این کار به هضم غذا کمک کرده و خواب شبانه خوبی برایتان به همراه می آورد.
پیاده روی ساده ترین بخش برنامه کاهش وزن بشمار می رود. کاری بسیار ساده و در عین حال بسیار مهم. پس از پاهایتان استفاده و برای سلامتی بهتر و کاهش وزن پیاده روی کنید. وقتی که کیلوهای اضافی را کم کردید، پیاده روی را کنار نگذارید. تا آخر عمرتان پیاده روی را در برنامه زندگی تان داشته باشید.